Gycklarnas afton är en av Bergmans mest betydelsefulla filmer och handlar om ett halvtaskigt gycklarsällskap på katastrofalt gästspel i sydskånsk håla. Den skånska hålan spelas av Ystad och i flera scener ser vi Ystadsmiljöer, som Lilla Östergatan och Tvättorget, där cirkussällskapet drar fram med häst och vagn för att locka publik till kvällens föreställning. I Ystads Allehanda rapporterade man att en stor mängd Ystadsbor var med som statister och nyfikna åhörare och hur tisdagsmorgonen ”bjöd på en färggrann anblick, åtminstone där Ingmar Bergmans aktörer i den blivande filmen Gycklarnas afton drog fram på sin tespiskärra och gjorde reklam för kvällens galaföreställning”.
Även Ystads teater spelar en stor roll. Det är hit den utblottade cirkusdirektören Albert (Åke Grönberg) beger sig tillsammans med sin älskarinna, ryttarinnan Anne (Harriet Andersson) för att be om att få låna kostymer. Ett besök som ska få ödesdigra konsekvenser.
Det finns också information om att en scen i filmen är inspelad i Viken, där ett hus som ligger på Martin Påls guda/Skeppargatan passeras.
Arilds nabb är platsen för den långa återblicken som inleder filmen, då clownen Frosts (Anders Ek) fru Alma (Gudrun Brost) kastar kläderna, badar med och görs till åtlöje av ett kompani soldater som är på övning i området. Uppståndelsen följs av clownens sammanbrott. Medan inspelningen pågick spreds ryktet i Arild att det fanns tillfälle att beskåda den svenska synden. Byborna satt gömda bakom buskarna i väntan på att få se Harriet Andersson bada naken – det var alltså dock Gudrun Brost som utförde bragden.
Det är också på ett fält ovanför Nabben som cirkussällskapet slår läger. Man ser Kullen i bakgrunden vid ett antal tillfällen under filmens gång.